Ultimate magazine theme for WordPress.

„Bugetul la control” în Primăria Mărișel. Mese boierești de zeci de mii de lei, lucrări supraevaluate oferite cu dedicație unor firme. Popa din sat, lucrări cu primăria

1 3.317

Astăzi vă prezentăm un nou episod din campania de informare a populației privind modul de cheltuire a banului public. Mai exact, aruncăm o privire peste bugetele primăriilor pentru a vedea, noi și dumneavoastră, pe ce cheltuie aleșii locali banii publici. Verificăm rapoartele Camerei de Conturi Cluj pentru a vedea neregulile descoperite de inspectori în primării. Ne aplecăm atenția asupra achizițiilor și tarifelor aferente. Nu scăpăm din vedere firmele abonate la bani publici și vă arătăm, acolo unde este posibil, legăturile dintre aleșii locali și patroni. Astăzi poposim la Primăria Mărișel.

Timp de citire: 10-15 minute.

ATRIBUIRI DIRECTE DE LA PRIMĂRIA MĂRIȘEL în 2018 și 2019, FĂRĂ LICITAȚII

Situația la Primăria Mărișel este una aparte. Această instituție alocă bani doar anumitor firme, printre care și cea a preotului din sat. Calitatea lucrărilor efectuate pe sume considerabile, vizibil supraevaluate, lasă de dorit.

INFO Huedin i-a propus primarului PSD, Viorel Ghic, să ne prezentăm la Mărișel cu un expert acreditat de Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România (ANEVAR), în vederea expertizării lucrărilor, dar edilul a evitat. Asta cu toate că ne-am oferit să plătim noi expertiza. I-am trimis primarului o listă cu experți și i-am comunicat să aleagă unul, care dorește dânsul. Ei bine, din 19 august, aproape o lună, până la publicarea articolului, primarul nu a ales. Cu ajutorul expertului puteam afla cum s-au risipit banii la Mărișel.

Mai jos aveți captură cu invitația de a alege un expert. Din păcate, solicitarea noastră a rămas fără răspuns, semn că edilul nu își dorește ca lucrările să fie expertizate de un expert independent.

Invitația de a alege un expert

Și de aici pornim cu atribuirile de lucrări făcute de către Primăria Mărișel. Am luat listele pe anul 2018 și anul 2019 și asta pentru că ele au legătură între ele. Unele lucrări atribuite în 2018 au fost suplimentate cu bani și în 2019.

Să începem!

POPA DIN SAT, CU FIRMĂ FĂRĂ ANGAJAȚI, AFACERI CU PRIMĂRIA

Firma MICOMO PRODIMPEX S.R.L aparține preotului din comuna Mărișel, Ioan Mocean. Sediul social al firmei apare ca fiind exact în casa parohială din Mărișel, la numărul 607, conform Sistemului de Achiziții Publice și Registrului Comerțului. Deși în Sistemul de Achiziții apare persoană de contact Mihaela Mocean, preoteasa, din datele adunate de la Registrul Comerțului reiese că aceasta nu are niciun rol în firmă. Mai mult, această firmă nu are niciun angajat, dar a luat lucrări de la Primăria Mărișel și le-a realizat. Cine a lucrat efectiv acolo? Noi avem informații că oamenii din sat, la negru.

În anul 2018, firma MICOMO PRODIMPEX S.R.L, cea condusă de preotul Ioan Mocean, a primit 150.000 de lei de la Primăria Mărișel pentru reparația Căminului Cultural, un fost bar numit Napoca în comună. În 2019, aceeași firmă mai primește de la primărie 50.000 de lei pentru finisaje și izolare. Lucrarea nu este gata nici acum. În doi ani, Primăria Mărișel a trimis în conturile preotului 2 miliarde de lei vechi și obiectivul nu este finalizat și nu are utilități. După cum veți putea vedea și în imaginile de mai jos, finisajele nu sunt gata, instalațiile electrice par a fi improvizate, tabla de pe acoperiș este deteriorată, decorativa s-a aplicat direct peste polistiren.

În anul 2018, firma preotului a mai primit o comandă de 11.000 de lei. Omul Domnului s-a angajat că va face lucrări de tâmplărie și va construi scaune și bănci pentru căminul cultural.

Proiectarea căminului a costat peste 40.000 de lei și nu erau prevăzute grupuri sanitare sau instalații de apă.

Așa arată căminul în care s-au investit 200.000 de lei și nu este finalizat.

VICEPRIMARUL ȘI-A DAT DEMISIA, NEVASTA A DESCHIS FIRMĂ

Mergem mai departe și ajungem la firma FELCIP CONSTRUCT SRL-D, o firmă înființată în 4 mai 2017. Pare a fi o firmă special înființată pentru contracte cu Primăria Mărișel. De ce spunem asta? Firma este administrată de Felicia Purcel, soția fostului viceprimar din Mărișel – Ciprian Purcel. Deși a ajuns viceprimar în 2016, Ciprian Purcel și-a dat demisia după un an petrecut în primărie, soția acestuia și-a deschis o firmă și contractele cu bani publici au început să curgă. Numai în 2018 și 2019 această firmă a primit de la Primăria Mărișel suma de 93.465 de lei pentru diferite lucrări, luând în calcul doar sumele de peste 10.000 de lei, după cum vom prezenta mai jos. Firma figurează cu un singur angajat.

Iată principalele lucrările ale firmei FELCIP CONSTRUCT SRL-D :

  • 14.000 de lei pentru pietruirea unui drum din comună;
  • 48.740 de lei pentru reparații drumuri;
  • 15.725 de lei pentru pregătirea terenului pe care a fost construită capela mortuară. Această sumă a fost dată firmei cu toate că lucrările puteau fi efectuate de către angajatul Primăriei Mărișel, cu buldoexcavatorul instituției. La fel de bine, pregătirea terenului putea să cadă în sarcina firmei care a ridicat capela. Ajungem și acolo!
  • 15.000 de lei pentru amenajare teren și împrejmuire monument. Practic, susțin sursele noastre, s-a realizat un gard cu o lungime de maximum 20 de metri și înălțime de o jumătate de metru și s-a nivelat pământul de acești bani, la Centrul de Informare Turistică.
15.725 de lei pentru pregătirea terenului pe care a fost construită capela mortuară

CAPELĂ MORTUARĂ DE LUX

Ne îndreptăm atenția către o altă firmă abonată la banii publici ai Primăriei Mărișel. TRADIȚII STRĂMOȘEȘTI SRL, cu sediul în Bedeciu, județul Cluj, este administrată de către Ovidiu Ionel Șaitiș și Viorica Mureșan, aceasta din urmă fiind acționar minoritar. Ei bine, în contul acestei firma a ajuns grosul comunei din vârf de munte. În 2018 și 2019 a încasat de la Primăria Mărișel, pe diferite lucrări, suma de 440.000 de lei, adică aproape 4 miliarde și jumătate de lei vechi. Firma are un singur angajat.

Iată lucrările:

  • 80.000 de lei pentru renovarea Primăriei Mărișel pe interior.
  • 40.000 de lei pentru reparația gardului din curtea școlii. Înțelegem, pe surse, că s-a făcut doar o consolidare și asta pentru că gardul respectiv exista.
  • 50.000 de lei pentru construcția Centrului de Informare Turistică, un imobil cât un foișor, aproximativ 15 metri pătrați.
  • 20.000 de lei au plecat pentru schimbarea unei uși de termopan și realizarea scărilor din beton la Școala de Sub Coastă. A mai fost executată o împrejmuire de fântână lângă Căminul Cultural Mărișel, a fost vopsită o poartă și au fost recondiționate două cruci.
  • 100.000 de lei au fost alocați în 2018 pentru ridicarea capelei mortuare din Mărișel, cu o suprafață de sub 100 de metri pătrați.
  • 200.000 de lei s-au mai alocat în 2019 tot pentru capela mortuară. De acești bani urmau să fie efectuate lucrări de finisaje interioare, finisaje exterioare, instalații electrice și sanitare. În total, capela a costat până în prezent 3 miliarde de lei vechi și nu este recepționată.
Capela mortuară din Mărișel a costat până acum 3 miliarde de lei vechi și nu este finalizată
Centrul de Informare Turistică a costat 50.000 de lei. Dimensiunea acestuia nu este mai mare ca a unui foișor

O altă firmă care are contracte cu Primăria Mărișel este BDROM LEMNCONSTRUCT S.R.L, cu sediul tot în Bedeciu, administrată de Cornel Șaitiș. Firma cu un singur angajat a reușit să primească din banii mărișenilor 155.000 de lei doar în anul 2019.

Iată lucrările:

  • 55.000 de lei au mers pe construcția unui garaj, spun surse din scândura primăriei, și pe o poartă de acces. Totodată s-a construit și o magazie de lemne lângă Primăria Mărișel.
  • 100.000 de lei a plătit Primăria Mărișel pentru închiderea unei terase situate la Căminul Cultural. Terasa exista, dar a fost închisă în partea dinspre stradă, s-a izolat cu polistiren, s-au pus geamuri și decorativă.
Garajul + lemnăria au costat 55.000 de lei
Lucrarea de închidere a 15 metri din terasă a costat 100.000 de lei

MONUMENT EXTREM DE SCUMP

Una dintre firmele abonate la banii Primăriei Mărișel, BDROM LEMNCONSTRUCT S.R.L, a turnat în toamna anului 2018 un monument din beton. Tariful pentru această lucrare, maxim 3 metri cubi de ciment, 7.000 de lei. Pentru proiectare și placarea monumentului Primăria Mărișel a plătit firmei INSTAL CONSULTING SRL 60.000 de lei. Această firmă din Cluj-Napoca este administrată de către Tudor Crișan și are un singur angajat.

Așa arată monumentul de peste 60.000 de lei

Ca să nu mergem prea departe de firma care a realizat minunatul monument, cu peste jumătate de miliard de lei vechi, ne oprim la o altă firmă: SC TIMAT IMPEX SRL. Această firmă are sediul în același apartament cu firma INSTAL CONSULTING SRL, cea care a realizat monumentul. Dacă la INSTAL CONSULTING SRL administrator este Tudor Crișan, la SC TIMAT IMPEX SRL administrator este Ibolya Maria Crișan. Pe lângă cei 60.000 de lei obținuți de soț din monument, doamna Crișan a mai adus, vorba aia în casă, încă 240.085 de lei. Din acești bani, se presupune că a prestat servicii de proiectare tehnică, detalii de execuție și lucrări de construcții, procurare și montaj utilaje, echipamente tehnologice și organizare de șantier.

Primarul Viorel Ghic mai dă și explicații

Sărbătoarea Tradițională de la Crucea Iancului

În anul 2018, Primăria Mărișel a plătit către TURISM POPASUL IANCULUI SRL suma de 10.500 de lei pentru servirea mesei. Firma este administrată de Viorel Pleșa. În anul 2019, aceeași firmă primește 11.118 de lei, tot pentru servicii de masă și restaurant. Întrebat de ce plătește acești bani, primarul Viorel Ghic a susținut că după Sărbătoarea Tradițională de la Crucea Iancului la acel restaurant sunt duse oficialitățile pentru servirea mesei. Edilul spune că nu din bugetul local a plătit facturile, ci din donații făcând dovada în acest sens. Numai că localnicii îl contrazic.

„Mincinosul dracului! Cum poate spune că merge cu oficialitățile la restaurant? Oficialitățile mănâncă în baraca din pădure în fiecare an. Tot satul punem mână de la mână și în fiecare an facem sarmale și balmoș. Și în acest an și anul trecut oficialitățile au mâncat din mâinile noastre nu de la restaurant. Minte! Să nu îl credeți, că vă spun pe drept cum se întâmplă aici”, ne spune o femeie, care apoi pleacă de lângă noi bolborosind și făcând cruci. Astfel de reacții am întâlnit și la alți localnici.

Altă firmă, alți bani. PERFECT IDEAL BOBMAR SRL este o firmă din comuna Moldovenești și este administrată de către Alexandru Morar și Marius Ștefan Oltean. Firma, deschisă la finalul anului 2018, și fără niciun angajat, a prins imediat o lucrare de 20.000 de lei cu Primăria Mărișel și una de aproape 35.000 de lei.

Ce s-a realizat de acești bani?

  • 20.000 de lei pentru împrejmuirea gunoiului adică o construcție de 2×3 metri și s-au reparat niște scări.
  • 34.973 de lei – au mers, prin această firmă, în modernizarea Dispensarului Mărișel. Potrivit dispozițiilor, trebuiau montate uși interioare, pusă gresia pe jos, mascate conductele, montare de lavoar și instalație aferentă, montare boiler, montare corpurile de iluminat și mai trebuia montat tabloul electric.
Așa arată țarcul de gunoi

SERVICII JURIDICE, ÎN FAMILIE

Pentru că nu are jurist în Primăria Mărișel, edilul a contractat serviciile unui cabinet de avocatură, respectiv CABINET AVOCAT POPA ELENA CARMEN. Dacă a fost întâmplătoare alegerea… nu știm. Ce știm sigur este că la acest cabinet lucrează Lenuța Moldovan-Stan. Avocata Lenuța Moldovan-Stan a fost crescută, potrivit oamenilor din Mărișel, de Nicolae Ghic – actual viceprimar. Cabinetul de avocatură a primit de la Primăria Mărișel 18.600 de lei în anul 2018 și 35.000 de lei în anul 2019. Nu cunoaștem câte procese are pe rol primăria pentru a justifica aceste sume sau de câte ori au nevoie angajații de consultanță juridică. Interesant ar fi să vedem, cât mai curând, un post de consilier juridic scos la concurs.

ALȚI BANI, ALTE FIRME

  • MODERN PROIECT SRL primește de la Primăria Mărișel, în anul 2019, suma de 37.999 lei pentru întocmirea unui studiu de fezabilitate care să stea la baza modernizării drumurilor.
  • BIMET SRL, o firmă din Someșul Rece, firmă de casă spun apropiați ai primarului, a primit în 2018 o sumă de 71.400 de lei. Din acești bani, pe ulițele din Mărișel trebuia să fie așternută o cantitate de 1.700 de tone de pietriș. Primăria Mărișel a avut carieră de piatră, dar a concesionat-o fostului viceprimar Ciprian Purcel, am discutat mai sus despre el.
  • David Purcel are multiple contracte cu Primăria Mărișel, pe partea de silvicultură, însumând 25.000 de lei.
  • CONSTRUCTNOR S.R.L. primește din bugetul local al comunei 45.000 pentru servicii de proiectare a Centrului Multifuncțional Mărișel.
  • PETRAN IOANA MARIA PERSOANA FIZICA AUTORIZATA, adică fiica preotului din satul Poiana Horea, a primit de la Primăria Mărișel 1.500 de lei în anul 2018 pentru a-i învăța pe copii dansuri populare.
  • SC ELECTROSAN S.R.L. a încasat de la Primăria Mărișel 52.000 pentru lucrarea de alimentare cu energie electrică a stației de epurare, stației de pompare canalizare ape uzate.
  • VLAD INSTAL CONSTRUCTS.R.L. a încasat de la Primăria Mărișel suma de 45.390 pentru servicii de monitorizare a șantierului, la lucrările care s-au efectuat pe drumurile din comună.
  • SC URBIOLED SRL a încasat de la Primăria Mărișel suma de 54.000 de lei pentru servicii de proiectare în faza de proiect tehnic, detalii execuție, caiet de sarcini.
  • MARICRIS IMPEX SRL încasează de la Mărișel 88.844  de lei pentru ridicarea deșeurilor, transportul și depozitarea acestora.

CAMERA DE CONTURI ȘI NEREGULILE DESCOPERITE ÎN 2018 LA PRIMĂRIA MĂRIȘEL

Văzând cum stă Primăria Mărișel la achiziții, trecem la nereguli descoperite de Camera de Conturi Cluj la ultimul control din 2018.

Contactați telefonic, reprezentanții Primăriei Mărișel susțin că plățile nelegale au fost recuperate, în parte. Totodată, aceștia precizează că erorile sesizate de Camera de Conturi Cluj au fost remediate, iar unele situații fac obiectul unor dosare care se află pe rolul instanțelor de judecată.

Curtea de Conturi notează principalele abateri financiare din Primăria Mărișel, după care dispune măsuri de remediere. Din documentul Camerei de Conturi Cluj reies erorile făcute de angajații primăriei, iar asta se explică, în unele cazuri, prin slabă pregătire.

EXTRAS DIN RAPORTUL CURȚII DE CONTURI

  • Luarea tuturor măsurilor care se impun pentru organizarea activității de casiere conform prevederilor legale în vigoare, astfel încât încasările și plățile în numerar să se desfășoare în condiții de siguranță și să fie asigurată integritatea mijloacelor bănești;
  • Întreprinderea demersurilor necesare în vederea organizării și exercitării controlului financiar preventiv, conform OMFP nr. 923 din 11 iulie 2014, pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv și a Codului specific de norme profesionale pentru persoanele care desfășoară activitatea de control financiar preventiv propriu;
  • Organizarea și exercitarea activității de audit public intern, în conformitate cu prevederile din Legea nr. 672/2002, republicată, inclusiv prin luarea în considerare a prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, în vederea atingerii obiectivului general al auditului intern, respectiv îmbunătățirea managementului;
  • Luarea măsurilor necesare pentru încasarea tarifelor de gestionare a fondului cinegetic facturate;
  • Întreprinderea demersurilor necesare pentru constituirea fondului de conservare si regenerare a pădurilor în cuantumul legal;
  • Stabilirea, evidențierea și încasarea în totalitate a veniturilor cuvenite bugetului local din prestarea serviciilor de salubritate, delegarea serviciului de salubrizare în sensul respectării întrutotul a prevederilor reglementate de Legea nr. 101/2006 actualizată a serviciului de salubrizare a localităților;
  • Aplicarea măsurilor de executare silită privind înființarea popririlor asupra tuturor conturilor bancare, asupra terților, efectuarea de sechestre asiguratorii și valorificarea bunurilor sechestrate în termen. Analiza riguroasă a debitelor aflate în executare silită, identificarea tuturor bunurilor și disponibilităților bănești urmăribile, asigurarea continuității procedurilor, respectiv, luarea măsurilor ce se impun pentru înscrierea în tabloul creditorilor, a debitorilor aflați în insolvență, a sumelor de încasat la bugetul local;
  • Responsabilizarea personalului de specialitate din compartimentele de executare silită și fiscalitate, în vederea creșterii gradului de colectare a veniturilor fiscale și nefiscale, din impozite și taxe locale prin aplicarea tuturor procedurilor legale de executare silită a creanțelor bugetare nestinse prin încasare, până la momentul radierii societăților;
  • Inventarierea creanțelor fiscale de la debitorii care se află în stare de insolvență și declararea către lichidatori a creanțele existente, în evidența fiscală pe plătitor;
  • Elaborarea unor programe anuale, trimestriale și lunare, aprobate prin acte ale autorităților administrației publice locale, de desfășurare a activităților de inspecție fiscală, care să cuprindă un număr semnificativ de agenți economici și chiar persoane fizice;
  • Efectuarea inventarierii anuale a elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor, inclusiv a creanțelor bugetului local, stabilirea rezultatelor inventarierii și înregistrarea acestora în contabilitate și în registrul inventar, în conformitate cu prevederile legale și normele de aplicare a acestora;
  • Stabilirea întinderii prejudiciului cauzat entității, privind plata unor sume mai mari decât cele cuvenite pentru colectarea separată și transportul separat al deșeurilor, precum și luarea măsurilor care se impun pentru recuperarea acestuia;
  • Reconstituirea documentelor originale și luarea tuturor măsurilor care se impun în vederea stabilirii exactității și realității bunurilor și serviciilor facturate și achitate de către UATC Mărișel;
  • Stabilirea întinderii unui potențial prejudiciu cauzat entității urmare achiziție de agregate și transport agregate, fără să existe documente justificative, care să certifice exactitatea sumelor de plată și recepția bunurilor și serviciilor, și va lua măsuri pentru recuperarea acestuia, în condițiile legii.
1 Comentariu
  1. Traian spune

    Sa le fie rusine primarului si viceprimarului, ca nu sunt mai buni ca fostul primar si lor le place la fel de mult sa umfle costul lucrarilor sa isi bage bani in buzunar. Tot Mariselul l-a vazut pe patronul ala Ovidiu si pe muncitorii lui cum i-au lucrat la primaru acasa si i-au facut gardul si poarta iar la vicele i-au facut o lemnarie acasa la el. Am vorbit la bar cu unu dintre muncitorii lui Ovidiu si ala mi-a spus ca seful lui a cumparat materialele din care a facut gardul primarului si lemnaria vicelui dar acum ca am citit articolul stiu de unde au fost banii aia, au fost din valoarea lucrarilor ce i s-au dat la Ovidiu Saitis.
    RUSINE SA VA FIE !!!!!!!! O sa va vedem anul viitor la vot cand o sa patiti ca Maris Traian ca si ala s-a crezut Dumnezeu in sat.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.